فرهنگ ایمنی
میزان دسترسی، در طراحی ایستگاه آتش نشانی
سیستم حمل و نقل شهری و شبکه ی ترافیک یکی دیگر از عوامل مؤثر بر مکان یابی در طراحی ایستگاه آتش نشانی است. عواملی چون عرض خیابان ها، کیفیت و حجم ترافیک، یک طرفه بودن خیابان و غیره در انتخاب محل استقرار ایستگاهها مؤثرند.
محل مناسب معمولا در محل تلاقی چند خیابان و در نقاطی تعیین می شود که حجم ترافیک مانع یا کند کننده حرکت خودروها و اكيپ آتش نشانی نگردد.
خیابان های یک طرفه یا خیابان هایی که وسایل نقلیه ی سنگین و کندرو از آنها عبور کنند، از عوامل کند کننده حرکت خودروهای آتش نشانی است.
قرارگیری ایستگاه ها در مجاورت بزرگراه ها و خیابانهای اصلی درجه یک به ویژه تقاطع های اصلی از عوامل مثبت مکان یابی خواهد بود (پرهیزگار، ۱۳۸۳:۹۷).
محل ایستگاههای آتش نشانی برای سهولت ورود به جریان ترافیکی، ضروری است در کنار یا موازی با شبکه معابر شریانی اصلی (درجه ۱ و ۲) تعيين گردد.
از مکانیابی ایستگاهها در کنار خیابان محلی پرهیز گردد وليكن چنانچه استقرار ایستگاهها درکنارمعابر محلهای اجتناب ناپذیر باشد به گونه ای این مکانیابی انجام پذیرد که امکان ارتباط مستقیم به یک مسیر اصلی (شبکه درجه ۱ یا ۲) وجود داشته باشد.
در مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی و خصوصا ایستگاههای متوسط و بزرگ ضروری است امکان دسترسی به بیش از یک خیابان مد نظر قرار گیرد و ایستگاه دارای دسترسی به دو یا چند شبكه خيابان باشد.
محل مناسب معمولا در محل تلاقی چند خیابان و در نقاطی تعیین می شود که حجم ترافیک مانع یا کند کننده حرکت خودروها و اكيپ آتش نشانی نگردد.
خیابان های یک طرفه یا خیابان هایی که وسایل نقلیه ی سنگین و کندرو از آنها عبور کنند، از عوامل کند کننده حرکت خودروهای آتش نشانی است.
قرارگیری ایستگاه ها در مجاورت بزرگراه ها و خیابانهای اصلی درجه یک به ویژه تقاطع های اصلی از عوامل مثبت مکان یابی خواهد بود (پرهیزگار، ۱۳۸۳:۹۷).
محل ایستگاههای آتش نشانی برای سهولت ورود به جریان ترافیکی، ضروری است در کنار یا موازی با شبکه معابر شریانی اصلی (درجه ۱ و ۲) تعيين گردد.
از مکانیابی ایستگاهها در کنار خیابان محلی پرهیز گردد وليكن چنانچه استقرار ایستگاهها درکنارمعابر محلهای اجتناب ناپذیر باشد به گونه ای این مکانیابی انجام پذیرد که امکان ارتباط مستقیم به یک مسیر اصلی (شبکه درجه ۱ یا ۲) وجود داشته باشد.
در مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی و خصوصا ایستگاههای متوسط و بزرگ ضروری است امکان دسترسی به بیش از یک خیابان مد نظر قرار گیرد و ایستگاه دارای دسترسی به دو یا چند شبكه خيابان باشد.
دسترسی به زیرساخت های شهری
در مکانیابی و استقرار ایستگاههای آتش نشانی علاوه بر در دسترس بودن شبکه های معابر شریانی، ضروری است دسترسی به شبکه های آب، برق، تلفن، سرویس های حمل ونقل و استفاده از وسایل ارتباط جمعی نیز فراهم شود.
همجواری و کاربری، طراحی ایستگاه آتش نشانی
بررسی همجواری ها و همسایگی ها در مکان یابی ایستگاه آتش نشانی مطرح میگردد، لذا در این گزارش از بسط موضوع اجتناب و فقط به ذکر موارد بسنده می شود.
در تعيين محل ایستگاه ضروری است مسئله نزدیکی به کاربریهای تجاری (مراکز تجاری شهری، منطقه ای وناحيه ای)، پارکینگ های عمومی و فضاهای ورزشی (ناحيه ومنطقه ای)، اماكن تاریخی و فرهنگی، مراکز اداری ، صنعتی و تاسیسات حمل و نقل وانبارها و سایر مراکز با میزان خطر بالا مورد توجه قرار گیرد بطوریکه حداکثر ظرف مدت 5 دقیقه گروههای آتش نشانی بتوانند خود را به محل حادثه برسانند.
از احداث ایستگاههای آتش نشانی در شعاع ۵۰۰ متری مراکز زیر خودداری شود:
مراکز درمانی از قبیل بیمارستانها و درمانگاهها
آسایشگاه سالمندان و مراکز روان درمانی
مراکز پذیرایی و جهانگردی از قبیل هتل ها ، مهمانسراهها
مراکز آموزشی از قبیل مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی
مراکز جمع آوری زباله
در مکانیابی و استقرار ایستگاههای آتش نشانی علاوه بر در دسترس بودن شبکه های معابر شریانی، ضروری است دسترسی به شبکه های آب، برق، تلفن، سرویس های حمل ونقل و استفاده از وسایل ارتباط جمعی نیز فراهم شود.
همجواری و کاربری، طراحی ایستگاه آتش نشانی
بررسی همجواری ها و همسایگی ها در مکان یابی ایستگاه آتش نشانی مطرح میگردد، لذا در این گزارش از بسط موضوع اجتناب و فقط به ذکر موارد بسنده می شود.
در تعيين محل ایستگاه ضروری است مسئله نزدیکی به کاربریهای تجاری (مراکز تجاری شهری، منطقه ای وناحيه ای)، پارکینگ های عمومی و فضاهای ورزشی (ناحيه ومنطقه ای)، اماكن تاریخی و فرهنگی، مراکز اداری ، صنعتی و تاسیسات حمل و نقل وانبارها و سایر مراکز با میزان خطر بالا مورد توجه قرار گیرد بطوریکه حداکثر ظرف مدت 5 دقیقه گروههای آتش نشانی بتوانند خود را به محل حادثه برسانند.
از احداث ایستگاههای آتش نشانی در شعاع ۵۰۰ متری مراکز زیر خودداری شود:
مراکز درمانی از قبیل بیمارستانها و درمانگاهها
آسایشگاه سالمندان و مراکز روان درمانی
مراکز پذیرایی و جهانگردی از قبیل هتل ها ، مهمانسراهها
مراکز آموزشی از قبیل مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی
مراکز جمع آوری زباله
ندازه قطعه زمین
مکان انتخابی برای ایستگاه آتش نشانی باید متناسب با نیازهای فعلی و آینده شهرباشد.
مساحت قطعه تفکیکی در حد استاندارد برای ایستگاههای کوچک ۱۰۰۰ متر مربع و برای ایستگاههای متوسط ۳۰۰۰ مترمربع می باشد.
برای مکانیابی ایستگاهها دربافت پر تراکم شهری در صورت لزوم و ضرورت، حداقل اندازه قطعه تفکیکی برای ایجاد ایستگاه کوچک نباید از ۱۰۰۰ متر کمتر باشد.
مساحت قطعه تفکیکی در حد استاندارد برای ایستگاههای بزرگ (مادر) برای شهرهای با جمعیت بیشتر از ۷۵۰ هزار نفر به میزان ۹۰۰۰ متر مربع می باشد.
ابعاد قطعات تفکیکی برای ایستگاههای آتش نشانی باید به نحوی باشد که تناسب لازم بین طول و عرض قطعه وجود داشته و حداقل عرض ۳۰، ۴۵ و ۶۰ متر برای ایستگاههای کوچک، متوسط و بزرگ تامین گردد.
مکان انتخابی برای ایستگاه آتش نشانی باید متناسب با نیازهای فعلی و آینده شهرباشد.
مساحت قطعه تفکیکی در حد استاندارد برای ایستگاههای کوچک ۱۰۰۰ متر مربع و برای ایستگاههای متوسط ۳۰۰۰ مترمربع می باشد.
برای مکانیابی ایستگاهها دربافت پر تراکم شهری در صورت لزوم و ضرورت، حداقل اندازه قطعه تفکیکی برای ایجاد ایستگاه کوچک نباید از ۱۰۰۰ متر کمتر باشد.
مساحت قطعه تفکیکی در حد استاندارد برای ایستگاههای بزرگ (مادر) برای شهرهای با جمعیت بیشتر از ۷۵۰ هزار نفر به میزان ۹۰۰۰ متر مربع می باشد.
ابعاد قطعات تفکیکی برای ایستگاههای آتش نشانی باید به نحوی باشد که تناسب لازم بین طول و عرض قطعه وجود داشته و حداقل عرض ۳۰، ۴۵ و ۶۰ متر برای ایستگاههای کوچک، متوسط و بزرگ تامین گردد.
اتاق اطلاعات و مخابرات
این اتاق جهت ایجاد امکان شنیدن کامل می باید عایق صوتی شده باشد .
این اتاق باید به گونه ای طراحی و مکان یابی شود که از دید کامل به شبکه حرکتی مجاور ایستگاه خروجی آشیانه ها و ورودی ایستگاه برخوردار بوده و ورود و خروج کلیه افراد را به ساختمان زیر نظر داشته باشد و کنترل کند.
قسمت جلوی این محل از شیشه طوری نصب می گردد تا شخص بتواند دید با زاویه ۱۸۰ درجه داشته باشد .
این اتاق باید از مصالح ضد حریق ساخته شده باشد تا از کلیه زبان های تخریب کننده که باعث کندی واکنش دستگاه های هشداردهنده می شود در امان باشد.
در این اتاق می باید فضای لازم جهت نصب جداول و نقشه های ضروری بر روی دیوار پیشبینی شده باشد .
برای پرسنل کشیک شب می باید یک تختخواب (ترجیحا تاشو) پیش بینی کرد .
این اتاق می باید دارای ارتباط ارتباط و دسترسی مطلوب با آشیانه وسایل نقلیه باشد .
فضای نگهبانی و اتاق مخابرات می باید در مقابل تابش اشعه خورشید و خیرگی ناشی از آنمحافظت شده باشد .
سطح زیاد شیشه در فضای نگهبانی و اتاق مخابرات نباید باعث ایجاد اثر گلخانه ای و افزایش زیاد دمای فضای مذکور شود .
این اتاق جهت ایجاد امکان شنیدن کامل می باید عایق صوتی شده باشد .
این اتاق باید به گونه ای طراحی و مکان یابی شود که از دید کامل به شبکه حرکتی مجاور ایستگاه خروجی آشیانه ها و ورودی ایستگاه برخوردار بوده و ورود و خروج کلیه افراد را به ساختمان زیر نظر داشته باشد و کنترل کند.
قسمت جلوی این محل از شیشه طوری نصب می گردد تا شخص بتواند دید با زاویه ۱۸۰ درجه داشته باشد .
این اتاق باید از مصالح ضد حریق ساخته شده باشد تا از کلیه زبان های تخریب کننده که باعث کندی واکنش دستگاه های هشداردهنده می شود در امان باشد.
در این اتاق می باید فضای لازم جهت نصب جداول و نقشه های ضروری بر روی دیوار پیشبینی شده باشد .
برای پرسنل کشیک شب می باید یک تختخواب (ترجیحا تاشو) پیش بینی کرد .
این اتاق می باید دارای ارتباط ارتباط و دسترسی مطلوب با آشیانه وسایل نقلیه باشد .
فضای نگهبانی و اتاق مخابرات می باید در مقابل تابش اشعه خورشید و خیرگی ناشی از آنمحافظت شده باشد .
سطح زیاد شیشه در فضای نگهبانی و اتاق مخابرات نباید باعث ایجاد اثر گلخانه ای و افزایش زیاد دمای فضای مذکور شود .
آشیانه
کلیات
محل خروجی وسایل نقلیه باید کاملا قابل رؤیت و جلو دید نگهبان و مسئول مخابرات باشد.
در ایستگاه های که جایگاه وسایل نقلیه در مجاورت شبکه حرکتی است حرکت وسایل نقلیه با دنده عقب از شبکه حرکتی به جایگاه یا محوطه اکیدأ غیرقابل قبول است .
لازم است برای سهولت رفت و آمد و جابجا کردن وسایل نقلیه عملیاتی یک جایگاه جداگانه برای رئیس ایستگاه احداث گردد به نحوی که مسیر رفت و آمد اتومبیل از مسیر اصلی آنها جدا باشد .
اتاقهای مجاور آشیانه باید حداقل با ۱۵ سانتی متر اختلاف سطح بالاتر از کف ساخته شود تا از نفوذ گاز منواکسید کربن وسایل نقلیه و نشت یا سرازیر شدن آب حاصل از شستشوی آشیانه مصون باشند.
کلیات
محل خروجی وسایل نقلیه باید کاملا قابل رؤیت و جلو دید نگهبان و مسئول مخابرات باشد.
در ایستگاه های که جایگاه وسایل نقلیه در مجاورت شبکه حرکتی است حرکت وسایل نقلیه با دنده عقب از شبکه حرکتی به جایگاه یا محوطه اکیدأ غیرقابل قبول است .
لازم است برای سهولت رفت و آمد و جابجا کردن وسایل نقلیه عملیاتی یک جایگاه جداگانه برای رئیس ایستگاه احداث گردد به نحوی که مسیر رفت و آمد اتومبیل از مسیر اصلی آنها جدا باشد .
اتاقهای مجاور آشیانه باید حداقل با ۱۵ سانتی متر اختلاف سطح بالاتر از کف ساخته شود تا از نفوذ گاز منواکسید کربن وسایل نقلیه و نشت یا سرازیر شدن آب حاصل از شستشوی آشیانه مصون باشند.