اصول ایمنی در محیط کار - بخش 4
قطعات گردنده شامل: 1. قرقره هایی که کابل ها روی آن حرکت می کنند.
2. محور SWING که قسمت کابین و بوم حول محور 360 درجه حرکت می کند.
3. درام، که وایر دور آن پیچانده می شود.
قلاب دستگاه:
که به آن هوک گفته می شود و با یک ضامن نگاهدارنده که در آن تعبیه شده است برای متصل نمودن بکسل با تسمه به آن استفاده می شود.
سیستم های برق شامل:
1. سوئیچ قطع کننده (LIMIT SWITCH) که وظیفه آن متوقف کردن هوک در فاصله معین از بوم و جلوگیری از قطع شدن کابل های مربوطه می باشد.
2. چراغهای هشدار دهنده و نور دستگاه
3. بوق و غیره
جکهای تعادل (OUT RIGGER):
که بیشتر در نمونه تلسکوپی در زمان استقرار دستگاه و حفظ تعادل آن در زمان کار مورد استفاده قرار می گیرد.
تعدادی از نکات ایمنی کار با دستگاه جراثقال عبارتند از:
1. دستگاه شما باید مجوز سلامت CERTIFICATE داشته باشد، که پس از کنترل کلیه قسمتها برای مدت معین صادر می شود.
2. هنگامی که حالت طبیعی ندارید (به هر علت) با جراثقال کار نکنید.
3. در موقع کار با کمال خونسردی و دقت و توجه کافی جراثقال را هدایت کنید.
4. روی جراثقال نخوابید و چیزی را به بیرون پرتاب نکنید که موجب حادثه می شود.
5. پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن، سالم بودن سیم بکسل ها کلید قطع کننده و ترمزها مطمئن شوید.
6. قبل از شروع کار اهرمها و هوک را امتحان کنید.
7. قبل از جک زدن، محل را بازرسی نموده و حتماً در زیر جک ها الوار قرار دهید.
8. مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق یا مانع دیگری وجود ندارد.
9. مطمئن شوید که ریگر شما علائم و قوانین مربوط به کار خود را می داند و اطلاعات فنی لازم را دارد.
10. راننده باید طرز کار با جدول بار (load chart) را بداند.
11. اگر وزن بار تقریباً به اندازه ظرفیت نهائی جراثقال باشد، باید با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.
12. در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد.
13. نفراتی که در ارتفاع کار می کنند باید بوسیله سبد جابجا گردند و از اویزان شدن به هوک خودداری کنند.
14. بارهای سنگین با هماهنگی مسئولین ایمنی و حتماً در صبح نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب. زمان کافی برای رفع آن مشکل باشد.
15. در زمان بارگیری یا تخلیه راننده باید در تمام وقت در کابین خود حضور داشته باشد.
16. تحت هیچ شرایطی بار نباید برای مدت زمان طولانی به صورت معلق در هوا نگه داشته شود.
17. در زمان استفاده از تک وایر، اهرم سقوط آزاد که باعث می شود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت کند، رابکار نبرید.
18. در زمان استفاده از JIB به مقدار باری که می توان با آن بلند نمود توجه کنید.
19. راننده جراثقال باید فقط فرمان ریگر را برای جابجائی بارها اجرا نماید.
20. بارهای مختلف از نظر سایز باید به طور جداگانه حمل شوند.
21. در زمان نقل و انتقال بار کسی روی بار یا به قلاب جرثقیل آویزان نشود.
22. در زمان جابجائی بار تاحدامکان به زمین نزدیک شود.
23. راننده جراثقال حق ندارد بدون اجازه سرپرست خود دستگاه را در اختیاردیگری حتی همکار خود قرار دهد.
24. اشخاص متفرقه رابه کابین جراثقال راه ندهید و در صورتی که با شما کار دارند از جراثقال پیاده شوید و بعد از صحبت بر سر کار خود بروید.
25. توجه داشته باشید که راننده نباید در موقع کار و حرکت دستگاه از کابین خارج شود، بخصوص در موقعی که بار به قلاب آویزان باشد.
26. هنگامی که کارآموزی روی جراثقال می باشد تمام مسئولیت جراثقال با راننده اصلی دستگاه است.
27. راننده باید به محض شنیدن استوپ از طرف هر کسی که باشد دستگاه را متوقف نماید.
28. قبل از شروع کار راننده باید توسط بوق یا آژیر افرادی را که در اطراف بار هستند آگاه کند تا فاصله بگیرند.
29. راننده نباید سیم بکسل قلاب را در حالتی که لنگر دارد، با بار یا بدون بار بالا ببرد، بلکه اول باید لنگرگیری کند بعداً اقدام به بالا بردن بار نماید.
30. راننده باید توجه داشته باشد هر نوع باری باید با یک وسیله مخصوص بارگیری شود، مثلاً بوسیله تسمه برزنتی انجام گیرد.
31. راننده نباید فراموش کند که ابتدا بار را به مقدار 20 سانتیمتر از زمین بلند کرده و بعد از اطمینان ترمزها بار را بالا برده و جابجا نماید.
32. تخلیه تریلی یا بارگیری تریلی همراه با راننده یا کمک راننده که در کابین تریلی یا روی کفی تریلی باشند ممنوع است.
33. راننده باید وزن دقیق باری را که می خواهد جابجا نماید بداند.
34. طول سیم بکسل بلند کننده بار باید طوری در نظر گرفته شود که زاویه بین دو شاخه سیم بکسل در داخل قلاب از 90 درجه بیشتر نباشد.
35. لوازم بلند کننده بار شامل: شگل، قلاب، بونکر، زنجیر و غیره بایستی بطور دقیق آزمایش شده و دارای برچسب ایمنی باشد.
36. کار مشترک دو جراثقال برای بلند کردن بار بایستی با اجازه سرپرست قسمت و با نظارت مسئول ایمنی باشد.
37. در موقع بلند کردن بار باید سیم بکسل بار کاملاً عمود بر بار قرار گیرد.
ایمنی برق:
در صنعت برق اگر ایمنی رعایت نشود، خطر برق گرفتگی حتمی است. بنابراین قبل از دست زدن به سیم یا ادوات برقی جهت تعمیر و یا هر گونه بازرسی بایستی حتماً جریان برق در مدار قطع بوده و مطمئن باشید که جریان برق وجود ندارد و آزمایش وجود یا عدم وجود جریان برق توسط فازمتر صورت میگیرد.
جریان برق:
جریان برق را با واحد امپر نشان می دهند که بر دو نوع می باشد:
1. جریان مستقیم (DC): جریان برق حاصل از ژنراتورها و باطری ها از این نوع می باشد.
2. جریان متناوب (AC):جریان برق شبکه شهری از این نوع می باشد.
ولتاژ برق:
اندازه گیری فشار الکتریکی رابا ولت نشان می دهند که در صنعت به سه دسته زیر تقسیم می شود:
1. ولتاژ بالا که از 650 ولت به بالا می باشد.
2. ولتاژ متوسط که بین 250 تا 650 ولت می باشد.
3. ولتاژ پائین که از 250 ولت کمتر است.
توضیح: ولتاژ پائین از نظر ایمنی ولتاژ زیر 25 ولت می باشد.
سیستم ارت وسایل برقی:
ازآنجائی که مقاومت سیم در برابر جریان برق از مقاومت بدن انسان کمتر است چنانچه دستگاه برقی ما بوسیله یک سیم به زمین وصل شود، جریان برق از طریق این سیم به زمین منتقل خواهد شد.دستگاههای برقی سیار بوسیله سیمی که در دو شاخه آن تعبیه شده به پریز مخصوص متصل می گردد. برای دستگاهها و سازههای بزرگ باید تمامی کابلها به یک نقطه به نام چاه ارت EARTH PEAT متصل گردند.
فیوز:
وسیله ای است برای قطع جریان برق، در حقیقت فیوز شیر اطمینان برق است. زمانیکه بار الکتریکی مدار بیش از مقدار مجاز باشد قبل از اینکه این امر باعث سوختن و یا جرقه الکتریکی در دستگاه بشود، فیوز می سوزد.
انواع فیوزها:
1. فیوز خط هوایی یا حلقه ای
2. فیوز دو شاخه ای
3. فیوز فشنگی
4. فیوز اتوماتیک
5. فیوز استوانه ای
باید توجه داشت که هر یک از این فیوزها برای جریان خاصی طراحی شده اند و استفاده نامناسب از آنها می تواند موجب آسیب رسیدن به شخص یا دستگاه گردد.